Kommer Bonniers vilda satsningar på nätet att lyckas?

Att Bonnier tänker satsa på nätet stod klart när de utlovade en budget om 2 miljarder kronor för att en gång för alla klamra sig i fast i toppen med Google, Schibsted och Facebook.

Gunilla Herlitz står längst fram på barikaderna med uppdraget att samla sina trupper, sparka övertaliga och staka ut strategierna. Gunilla bär på ett stort ansvar och kompenseras med den omdebatterade lönen om 19 miljoner kronor på år. Styrelsen är eniga om att deras general måste få betalt om det ska hända något.

Om det inte går att rekrytera internt eller anställa egna experter tänker Bonnier ta från konkurrenterna. Thomas Hanusek och Peter Frey är två exempel på talanger som Bonnier plockat från Schibsted den senaste tiden och fler lär det bli. Personalen lockas med högre löner och löften om en spännande framtid. Men frågan är om Bonnier kommer att lyckas hitta alla digitala talanger som ska omvandla mediehuset eller blir det ett internkrig mellan redan anställda och nyinflyttade hjältar. Den här kärnfrågan kommer att bli svår att hantera men är kritisk för att planen ska lyckas.

Oljan som ska driva maskineriet är data. En av avdelningarna som ska realisera vinsterna är Customer Insight & Development med målet att hitta synergier i konsumentbeteenden och överföra den kunskapen till nya tjänster och produkter. Tillsammans med annons- och IT-avdelningen ska det skapas nya produkter internt och köpas färdiga affärer externt.

Relaterat: Bonniers chef för Customer Insights & Development berättar om utmaningarna

En av dessa färdiga affärer som Bonnier nyligen tog över är Facebooksidan “Vi som älskar fredagsmys” och som har drygt 362.000 följare. Strategin är enkel; om det går snabbare att bygga räckvidd genom köp än att bygga själv så är det bara till att öppna krigskassan. Förutom köp och in-house-utvecklade tjänster är det partnerskap som gäller. Tillsammans med MTG ska Expressen lansera Gamerfeed som ska bli en undersajt till Expressen. E-sport växer och lockar unga målgrupper, vilket Bonnier tänker kapitalisera på.

När en marknad är mättad tänker Bonnier ta, likt sin konkurrent Schibsted,  affärerna utomlands. Klicksajten Omtalat.nu får systersajter i Turkiet, Norge och Tyskland som ska ge klirr till krigskassan hemma i Sverige.

Under år 2015 tänker Bonnier anfalla sina konkurrenter med full kraft. Runt Google stormar det efter att EU vill införa hårdare konkurrensregler. Schibsted börjar förlora talanger och lever idag på gamla meriter. Sociala mediejätten Facebook har blivit en reklamkanal och pågrund av det tappat sin tillväxt. Konkurrenterna kommer att ha fullt upp i sina egna borgar vilket ger Bonnier en möjlighet till att genomföra en klassisk flank och överraska. Bonnier kan få sitt 2015 men bara om de ser förbi me-too-tjänsterna hos konkurrenterna och vågar innovera på riktigt, istället för att alltid vara företaget som är ‘steget efter’.

Till Gunilla Herlitz och gubbarna i svart kostym:

Storma inte framåt som vildar utan våga ta ett steg tillbaka och befäst era nya värderingar som ska bygga långsiktighet . Klicksajter, appar, Apple watch och annat  är bara ytliga rökridåer som uppfyller kortsiktiga mål. Om ni tänker större och friare kommer ni att bli rikligt belönade.

Bild: Bonnier