Kommer alla råka göra beställningar på internet nu?

I förrgår gick Amazons patent på sin ”1-click-shopping” ut, vilket gör det möjligt för alla e-handelssajter att ta efter Amazons mycket framgångsrika metod för att enklare genomföra köp. Men mer än en person har råkat köpa saker på Amazon, och frågan är om vi nu kommer få se en epidemi av felköp.
För 20 år sedan lyckades Amazon få patent på en metod som gjorde det möjligt att genom ett tryck på köpknappen genomföra köpet och få produkten hemskickad. Borta var behovet av att fylla i kortuppgifter och bekräfta fraktadresser. Var du inloggad och hade sparat en betalningsmetod och en fraktadress kunde du köpa vad som helst (nästan) på den enorma portalen med bara ett tryck.
I tisdags löpte patenttiden ut, och det är nu möjligt för vem som helst att använda sig av samma teknik för att hjälpa kunderna att snabbt och enkelt genomföra sina köp. Att öka enkelheten och smidigheten är onekligen något som många e-handlare längtar efter, eftersom övergivna varukorgar är ett allt för vanligt fenomen.
Som vi skrev om för bara några dagar sedan beräknas övergivna varukorgar bara i England vara värt omkring 35 miljarder kronor. Globalt beräknas förlusterna i biljardbelopp (4 biljarder dollar varje år). Genom 1-klicksmetoden skulle antalet övergivna varukorgar kunna minska dramatiskt, och e-handelsekonomin skulle få sig en välförtjänt skjuts.
Läs även: Brittiska e-handlare förlorar miljardbelopp på övergivna varukorgar
Visserligen är de extra kostnaderna som oftast läggs på i samband med att avsluta ett köp den största anledningen till att korgen överges visar vissa studier. Skatter, avgifter och fraktkostnader som läggs på gör att köpet kanske inte blev så billigt som kunden tänkt sig, och korgen överges. Men omständliga processer för att slutföra köpet hamnar på en stark andraplats, så ett smidigare system vill nog både handlarna och kunderna ha.
Däremot är det fler än en person som råkat genomföra köp på Amazon, något som visserligen går att lösa genom deras förhållandevis enkla returpolicy. Men frågan är om detta kommer bli ett mycket större problem om fler e-handlare inför betalningslösningen. Kostnaderna för att hantera returer av felköp kan komma att uppgå till mycket stora belopp, så det är värt att ta sig en funderare på om 1-klickslösningen är rätt väg för dig att gå.
Det hela handlar som vanligt om en balansgång. Det ska vara enkelt att genomföra sitt köp, men inte så enkelt att köpen blir ogenomtänkta eller oavsiktliga. Både för mycket och för lite hinder för att genomföra köp kommer sannolikt att leda till ökad frustration hos kunden och ökade kostnader för handlaren. Men att nu kunna använda Amazons (gamla) patent kan sannolikt vara ett bra sätt att komma närmare en bra jämviktspunkt för alla parter.