Nära en tredjedel av engelska företag spenderar upp till en kvarts miljon kronor per år för att hantera kommentarer online, enligt en ny undersökning från Igniyte.
I undersökningen deltog över 1.000 företag och det visade sig att flera av dem spenderade enorma summor pengar på att bara hantera alla kommentarer online.
Över hälften av företagen hade blivit direkt påverkade av någon annans artikel på nätet och 76 procent var oroade över negativa kommentarer i sociala medier. En femtedel bevakar dagligen kommentarer och recensioner.
Resultatet från undersökningen kommer lägligt då studier visar att fler och fler konsumenter använder sociala medier för att klaga och ge företag beröm. Att bevaka vad som händer på nätet är något som blir allt viktigare för alla företag.
Ping: Interaktiv Säkerhet är ett svenskt företag som jobbar med kommentarer online. De hjälper företag att hantera risker i deras verksamhet, vilket de gör genom tjänster som Moderering och Whistleblower. Klas Karlsson som driver bolaget är en riktigt bra kille så du blir väl omhändertagen om du kontaktar dem.
Ett annat företag är Besedo som du kan spana in och läsa mer om här. De ska också vara mycket duktiga och är framförallt globala.