Kombinera YouTube och Facebook

Adweek jämför i en analys videoannonsering på YouTube och Facebook, med utgångspunkt från vad man får för pengarna. Deras slutsats är att en kombination av de båda är vad som kan slå annonsering i traditionell TV.

Facebook har de stora massorna av tittare och genererar mer klick och interaktivitet, medan YouTube aktivt utnyttjar möjligheten att para ihop reklamen med just den video som användaren har tänkt titta på och därför förmår fler att se hela videoklippet. Den smarte annonsören ser holistiskt på sin kampanj och använder de olika förutsättningarna och effekterna i de båda kanalerna, för att styra kampanjen dit där man vill ha den. Det blir särskilt viktigt när allt fler, i alla målgrupper, skippar både dator och TV för att konsumera allt mer innehåll i sin mobil. Mobilannonser kostar olika mycket hos Facebook och Youtube, men utfallet skiljer sig också på ett sätt som gör det relevant att satsa på båda för att uppnå rätt effekt.

Läs hela Adweek-artikeln här.