Kom ihåg sajterna Tencent och Baidu för de närmar sig med jättekliv

Kina står bakom två av de sex största online medierna enligt Digital Media Index. Det är sajterna Tencent och Baidu som har vuxit ikapp sina amerikanska och europeiska motsvarigheter.

Störst på nätet är fortfarande Google med en omsättning på fantastiska 31, 4 miljarder dollar under första halvåret. Amazon är två med 10, 3 miljarder dollar och Facebook är på en tredje plats med 5,4 miljarder dollar i omsättning under första halvan av 2014. Google är klart större än alla andra på nätet, trots att de otroligt nog ger bort det mesta gratis. Skulle varit så kul att sitta med i planeringsstadiet när grabbarna bakom Google sa att “vi ger bort allt gratis och på så sätt tjänar miljarder”.

En av de största raketerna under 2014 är kinesiska Qihoo som ökade sin omsättning med 123% til 582 miljoner dollar. Desto fler som kopplar upp sig i Kina desto större behov av säkerhet behövs det, med tanke på deras djuprotade hackerkultur.

Michael Goodman som är ansvarig för digital media på Strategy Analytics säger “A red-hot Chinese internet market is challenging the historical dominance of US companies. The fact that there are about 2.5 times more Chinese than Americans online is a big factor so they’ve been able to hit such heights solely in a domestic market. The big question, and the key threat to US global dominance, is whether they can translate this success outside China.”