Kinesiska Alibaba investerar 121 miljarder kronor i forskning

Goda nyheter för digitala marknadsförare när Alibaba investera jättesummor i forskning. Deras vision är att vara först med disruptiva teknologier som vi alla sedan kan rida på.
Med 121 miljarder kronor öronmärkta för forskning ska Alibaba under de närmaste tre åren ta fram innovationer inom maskininlärning, fintech och kvantmekanik (quantum computing).
Labbet som ska vara värd för all forskning har fått namnet DAMO Academy vilket står för “Discovery, Adventure, Momentum och Outlook”. Det kommer att finnas sju kontor placerade i Kina, USA, Ryssland, Israel och Singapore. Tråkigt för Sverige då det inte blev något kontor här.
Chef för DAMO blir Jeff Zhang som idag är Group chief technology officer för Alibaba.
Jeff Zhang berättar om satsningen: “We aim to discover breakthrough technologies that will enable greater efficiency, network security and ecosystem synergy for end-users and businesses everywhere.We are now looking for talented and driven researchers to join us in the quest for new disruptive technologies that would advance our every-day lives, benefit small businesses and narrow the technology gap to make our world a more inclusive place.”
Planen är att rekrytera 100 forskare som ska tillsammans med Jeff utforska framtiden.
För digitala marknadsförare är det bara att luta sig tillbaka och vänta på vad DAMO ska komma fram till. Alibaba lever ju på e-handel så alla innovationer lär leda tillbaka till den kärnaffären. Så kom igen nu Alibaba visa oss framtiden!