Enligt en undersökning säger 20 % av 21 viktiga annonsörer från Kina att mobil har varit en prioritet och att kanalen har varit väl integrerad i en större marknadsföringsplan. 35 % säger också att de har en strategisk vision för mobil då det börjar bli allt större. Vissa kinesiska företag spenderar upp emot 40 % av sin digitala budget på mobil.
En annan undersökning som utfördes på 23 företag runt om i världen som spenderar över $39 miljarder varje år visar att bara 4 % lyckats integrera mobil in i deras marknadsföringsplan. Dock så säger 57 % att de har en strategisk vision för kanalen.
Klyftan mellan de internationella företagen och de kinesiska kommer antagligen öka. Alla kinesiska annonsörer berättade att de planerar att öka hur mycket de spenderar på mobil inom de närmsta 12 månaderna. 72 % förklarade att de planerar en stor utökning jämfört med 54 % av de internationella företagen.
Den största utmaningen som båda grupperna får ta itu med är att mäta hur mycket den mobila marknaden kommer påverka ekonomin jämfört med de andra kanalerna. 67 % i Kina och 50 % internationellt förklarade att detta var den största utmaningen och att därför är det svårt att veta hur mycket de borde investera.
Kinas marknad och ekonomi har ökat från år till år och visar gång på gång varför de är så mäktiga. Så vad kan vi i Sverige lära oss av detta? Borde annonsörer och företag satsa lika mycket på mobil eller borde de satsa mer på andra kanaler som passar bättre i detta avlånga land?