Kickstarter lanseras officiellt i oktober men redan nu kan blivande entreprenörer lägga upp projektsidor. Allt som krävs är en bra idé, en genomtänkt lansering och att du är 18 år gammal med ett svenskt bankkonto.
Dagensanalys.se hoppas att någon blivande entreprenör inom Analys läser det här och lägger upp något spännande projekt. Skicka då information till oss så skriver vi om projektet.
Två svenska bolag som redan lanserat lyckade Kickstarter-kampanjer är Linköpingsbaserade Narrative , som samlade in 3,5 miljoner kronor till sin bärbara minikamera, samt Stockholmsbolaget WTS, som utvecklat gps-spåraren Trax.
Kickstarter är en amerikansk internetplattform som möjliggör projektfinansiering med hjälp av crowdfunding. Det går till så att en entreprenör registrerar och presenterar sitt tilltänkta projekt på sajten, därefter kan investerare eller potentiella framtida kunder sponsra med pengar för att finansiera tjänsten eller produkten som ska tas fram.
Kickstarter tar ut en avgift på fem procent av målsumman om projektet uppnår sitt finansieringsmål. Sedan starten 26 april 2009 har Kickstarter räknat in över 66.000 lyckade projekt och 9 miljarder kronor som samlats in från sponsorer och distribuerats till projekten.