Kantar som ägs av WPP köper in sig i comScore

WPP ägda Kantar som bland annat äger TNS-Sifo har köpt in sig i panelföretaget comScore. Om dessa två går ihop blir det en riktig utmanare till undersökningsjätten Nielsen som härjar fritt i många länder.

Kantar som är WPP undersökningsdivision har ingått i en global allians med comScore genom att köpa 15-20 procent av bolaget. Samtidigt köper comScore en del av Kantars publikmätningar i några länder i Europa. Hela affären ska vara klar senare i år.

I samband med affären har comScore publicerat sin årsrapport för 2014 som visar en positiv utveckling för företaget. Intäkter ökade med 19 procent till 90, 1 miljoner dollar samtidigt som GAAP visade en förlust på 2, 7 miljoner dollar.

Samgåendet är logiskt då Kantar har bråkat ett tag nu med att mäta digitalt och mobilt, något som comScore är duktiga på. Samtidigt har comScore fått kängor hit och dit för sin “kvalitet” något som Kantar är bättre på. Tillsammans kan de båda lära av varandra och möta kunderna på en bredare front.

“In these markets, Kantar and comScore will continue to provide the same level of seamless integration and data services,” sa comScore i ett uttalande.

Ur affären kommer också mer data som WPP gärna vill lägga sina händer på. WPP jobbar i stora annons- och marknadsprojekt där data är guld.

“These agreements continue WPP’s strategy of developing its services in important markets and sectors and strengthening its capabilities in digital and data investment management businesses,” sa WPP om samgåendet.

WPPs mål är att deras digitala del ska stå för 40-45 procent av deras omsättning senast år 2020.

“This long-term, strategic alliance will simplify the deployment of global measurement capabilities and accelerate the creation of new services for the industry. The emerging mediascape points to a massive global opportunity waiting to be unlocked by cracking the code on cross-media audience and campaign measurement,” kommenterar comScore.

Kantars VD Eric Salama kommenterar “By partnering with comScore and combining our respective strengths, we will integrate data and expertise to give our clients a new standard in measuring audiences and campaigns across multiple platforms. This continues our strategy of combining survey, panel and census data and putting digital at the heart of all we do.”

Det ska bli mycket spännande och se hur långt affären går i verkligheten. Kanske dyker det upp nya produkter och tjänster.

På bild är Martin Sorrell som är VD och grundare av WPP.