Kantar slår ihop fyra verksamheter och bildar konsultjätte

Kantar strömlinjeformar sin verksamhet genom att slå ihop fyra till en och samma. Den nya konsultjätten ska konkurrera med bland andra Accenture och Deloitte.

Kantar Added Value, Kantar Futures, Kantar Vermeer och Kantar Retail slås samman för att bilda Kantar Consulting. En organisation som erbjuder konsultation inom försäljning och marknadsföring.

De fyra företagen kommer att fortsätta erbjuda sin nischade expertis inom respektive område. Kantar Value bidrar med kulturell förståelse och varumärkesförståelse. Kantar Futures siar med konsumentinsikter och trender. Kantar Retail bidrar med kunskap inom detaljhandel och e-commerce och sist men inte minst Kantar Vermeer som ökar kundernas ROI.

Den nya konsultverksamheten kommer att ha 1.000 medarbetare med kunder som Unilever, Pepsi, Tata, Bayer och Amazon.

Global chef blir Phil Smiley som tidigare var vd för Kantar Retail. I Europa blir det Bart Michels, från Kantar Value, som axlar rollen som chef.

“We are creating Kantar Consulting to fulfil our ambition of bringing a deeper, more rounded consulting offer to our clients. Alone and in combination with other capabilities, Kantar Consulting will be a core part of Kantar and WPP’s success in the future. We are creating Kantar Consulting to make it easier for clients to get the best out of our four founding brands. Management consultancies are certainly a factor but not the main reason.” kommenterar Eric Salama, vd för Kantar (på bild).