WPP-ägda Kantar Media har bildat en ny enhet tillsammans med mjukvaruföretaget TechEdge och ska tillsammans driva på innovationen inom analys och media.
TechEdge som grundades i Danmark ägs sedan 2015 till hälften av WPP (49 procent). Så det är inte ett företag som valts ut i mängden, utan ett företag som redan ingår i WPP.
Enheten, som har fokus att utöka global räckvidd, ska ledas av Andreas Velter som rapporterar till Andy Brown som är VD för Kantar Media.
Förutom att utöka den globala räckvidden för WPP ska enheten produktutveckla AdvantEdge och Instar Analytics samt Instar Planning och K2.
“As consumers adopt new technology and advertisers increasingly run integrated cross-media campaigns, our clients’ need for advanced software has never been greater. I’m delighted to welcome Andreas, Henrik Sahlholt and their team. As we increasingly handle larger data sets including online census and return path data, our clients will benefit from a dedicated unit bringing new products at scale to plan and analyse their data across platforms and markets,” sa en stolt Andy Brown om drivkrafterna bakom bildandet.