Kantar Media köper vattenmärkning

För att kunna mäta rörligt innehåll och ljud krävs flera olika mätsystem. Ett av de mer avancerade är att öronmärka allt rörligt innehåll med så kallade ‘watermarks’. Det häftiga med watermarks är man då kan följa upp hur många visningar ett klipp eller lyssningar en musikfil har oavsett var den har konsumerats. Man kan säga att watermarks är den avancerade framtiden för mätning av innehåll.

Wikipedia skriver: “Digital vattenstämpling eller digital vattenmärkning är processen av en möjlig oåterkallelig inbäddning av information till en digital signal. Signalen kan till exempel vara ljud, bilder eller videoklipp. Om signalen kopieras, kopieras även informationen i kopian. Osynlig vattenstämpling används ofta för att kopieringsskydda system.

Efter denna långa förklaring om watermarks kan vi återgå till Kantar Media och för oss mer kända Sifo (som ägs av Kantar). Nyligen köpte Kantar Media en del av företaget Civolution som utvecklat ett system för att hantera watermarks. Företaget anses vara ledande på att just mäta och kartlägga TV-program världen över. Kantar Media ska nu använda Civolutions lösning för att mäta både TV, radio och internet.

“We have long admired the expertise and skills of Jean-Michel and his team. In joining Kantar Media they will strengthen our suite of technology to measure audiences for content across all devices in all formats. Broadcasters, agencies and advertisers can track viewing to their content across TV, tablet and mobile screens, and benefit from our ability to deliver accurate audience measurement as the media ecosystem continues to evolve.” sa Richard Asquith som är global VD för Kantar Media Audiences.