Analys- och mätföretaget Kantar Media har ersatt sitt tidigare samarbete med GfK med ett nytt samarbete. Tillsammans med Vines, ett Nederländskt publicistbolag har man istället skapat Projekt NOBO för online-mätningar, som också ska ge en ny mätvaluta.
“Den Nederländska medieindustrin kräver en ny standard för mätningar av all media som konsumeras på internet”, säger Richard Asquith, global CEO för “audience intelligence” på Kantar Media. Den nya panelen ska mäta onlinebeteende i appar och webbläsare på alla plattformar och enheter.
Detta inkluderar all internettrafik och sidinnehåll från publicister som deltar i projektet, som är ett resultat av ett samarbete mellan Vinex och SKO, som är Nederländernas stora organisation för TV- och videomätningar. Utöver detta så ska man lägga till Facebook, Google, Netflix och YouTube i början av 2017.
Läs mer: Kantar satsar på realtidsdata – framtiden för digital marknadsföring?
Nederländerna kommer i och med detta få just vad man, enligt Kantar, har efterfrågat – jämförbar mätstandard för mediekonsumtionen online. Man är nog knappast ensam med att vilja ha sådant.
De som är intresserade av detaljerna kring denna mätvaluta kan läsa mer (på holländska) här.