Känner du till Ads.txt? Du borde göra det

Bakom initiativet Ads.txt finner vi internetannonsörens bästa vän, IAB.

IAB Tech Lab har lanserat ett verktyg som ska hjälpa annonsörer att undvika falsk eller icke-verifierad inventory genom att gå runt dessa aktörer.

Verktyget heter ads.txt och gör det möjligt för publicister att deklarera vilka säljare som är auktoriserade att sälja deras inventory, genom en fil som ligger under deras domän. Ungefär som robot.txt agerar ads.txt som en certifiering eftersom den måste skapas av varje publicist. Publicisterna kan även uppdatera filen genom OpenRTB.

Exempel:

En publicist listar tre Ad Exchange som är auktoriserade att sälja deras annonser. Köparen kan verifiera om den Ad Exchange de har kontakt med är listad i filen ads.txt. Solklart!

Köpare av programmatiska annonser kan scanna filen ads.txt och skapa en lista över alla auktoriserade säljare, för varje publicist, och då screena bort icke-verifierade visningar.

“Some advertisers care a lot about making sure that we’re not buying fraudulent inventory, and for those I think it will be as soon as Q4 that we start to say, ‘We’re only buying through Ads.txt-enabled publishers.’ Something like that is going to need to happen sooner than later to actually push the publishers to where they need to be,” förklarar Liane Nadeau från Digitas