Kylie Jenner som är 17 år har över 21 miljoner följare på Instagram. Hon är en av flera kändisungar som använder Instagram för att bygga upp sitt egna kändisskap samtidigt som de i sin tur bygger Instagrams marknad.
Tillsammans med andra ungdomar som Jaden Smith och Romeo Beckham bygger de upp sina egna kändisskap på plattformar som Instagram. De laddar upp bilder när de går på kändisfester, visar upp sina senaste inköp och öppna upp sina liv inför miljontals följare. Den nya generationen kändisar har ett helt eget liv i de sociala kanalerna. Sen hjälper det självklart till när mamma eller pappa också är känd.
I fallet Kylie Jenner så har hon verkligen hittat sin målgrupp på Instagram. Där är hon snart ikapp sin storasyster Kim Kardashian som har 30 miljoner följare. Skillnaden mellan Kim och Jenner är att Kim lever i alla medier samtidigt som Kylie håller sig till de sociala plattformarna.
https://youtu.be/_6bfIoqHqZo
Beckhams barn har haft en ganska skygg medial uppväxt där föräldrarna försökt skona dem från världens paparazzis. Med en mobil i handen och ett Instagramkonto har de istället byggt upp sin egna fan-base. 12-åriga Romeo Becker är en av världens bäst betalda modeller och sina bilder för märken som Burberry visar han gärna upp på Instagram. Han och Jaden Smith har båda 1,8 miljoner följare.
https://youtu.be/87556Xu5nnU
För sin medverkan i Burberry-kampanjen tjänade Romeo 675.000 kronor.
Jaden Smith som är son till superkändisen Will Smith har redan varit med flera storsäljande filmer som Karate Kid och The Pursuit of Happyness. Hans 1,8 miljoner följare får se när Jaden träffar kändisar, går på mingelfester och hänger med vänner.
Här träffar Jaden Smith Rihanna, som är en vän till familjen.
Instagram är en av de bästa kanalerna för ungdomar att identifiera sig själva med andra idoler. För kändisungarna är det en plattform att växa och skapa sitt eget kändisskap. För varumärken är det ett perfekt medium att visa upp sina produkter i då plattformen har både ett högt engagemangsvärde och en lojalitetsfaktor som bara Facebook slår. Sen att Facebook äger Instagram gör ju inte saken sämre.
För kändisungarna är det inte bara en enkelriktad kanal då deras närvaro medverkar till att bygga upp även Instagrams position på marknaden. Desto fler kändisungar desto fler följare lyder den enkla formel som Instagram anammat.