Kan Facebook Live få fart på försäljningen?

Facebook Live har ju varit ute i något år, och har blivit något av sociala mediejättens stora framtidssatsning. Men kan den användas av detaljhandeln för att få fart på försäljningen? Nu testar en amerikansk affärskedja detta inför kommande superrean, kallad Black Friday.

Vitvarukedjan Lowe ska testa möjligheterna med Facebook Live under den kommande veckan. Detta ska man göra genom att avslöja 11 stycken olika rea-erbjudanden under ett 20 minuter långt live-sänt klipp på lördag.

Läs mer: Facebook räknar fel igen – men lovar nya lösningar

Man har redan börjat förvärma inför detta event, kallat “Mystery Box Bonanza” under de senaste två veckorna med hjälp av “vanliga” videoklipp på Facebook, skriver AdWeek.

Lowe har satsat på Facebook ett längre tag under detta år, inklusive 360-graders video, så detta försök är en del utav detta. Men det kan vara intressant att följa denna kampanj – om det visar sig att Facebook Live kan användas för att få fart på varuförsäljning så kommer vi snart att se mer av detta även här i Sverige.