Kan ni tänka er att använda Snapchat som en kanal för kampanjer? Det lilla spöket har mer potential än vad många tror, här kan du läsa lite hur ni skulle kunna ha nytta av det i er marknadsföring.
Till att börja med används Snapchat av många yngre användare vilket gör att en kampanj är tänkt att rikta sig till just den här målgruppen. Tänk hur mycket smart och roligt man kan göra vid lansering av nya produkter, skicka ut erbjudanden eller låta en kampanj få en personlig touch genom att tex skicka ut videomaterial enbart via Snapchat.
Om man kikar utanför Sveriges gränser är det flertalet större företag som redan kört en del kampanjer via Snapchat och även om det ännu inte har nått ut i Sverige så har man som företag stor potential att vara först och genomföra en lyckad Snapkampanj.
För att få lite inspiration, kika på hur de här företagen tänkte:
Heineken
”Making it timely and tied to a specific event, just fit the platform and users expectations even better.”
https://www.youtube.com/watch?v=yJOa6iKNT4g
World Wildlife Fund
”Inspired by the disappearing nature of content on Snapchat, the World Wildlife Fund in Denmark and Turkey have launched the #LastSelfie campaign.”
Det handlar mycket om att försöka hitta vägar så att användaren känner sig sedd, hörd och kanske får ut något extra av det än andra som inte har Snapchat. Heineken tänkte smart som gjorde det lite till en tävling och knöt det till ett specifikt event.
Här kan vi även se att kampanjer som riktar sig mot en lite äldre målgrupp också kan lyckas. World Wildlife Fund knöt ihop den digitala selfien med det faktum att många djur idag är utrotningshotade och att det bara finns ett fåtal kvar.
Så är ni nyfikna – testa och kör, jag tror att det kan bli en mycket lyckad kampanj om den har ett syfte, ett mål och ett mervärde för mottagaren.