Vi har tidigare skrivit om hur flera utländska tidningshus och numera även svenska utgivare tar krafttag mot så kallade Adblockers, reklamblockerare. Nu har turen kommit till Frankrikes stora tidningar.
Som en del av en kampanj organiserad av franska onlinetidningars förbund, GESTE, kommer nu en stor del av den franska nyhetspressen försöka minska användandet av reklamblockerare. Stora namn som Le Monde och Le Parisien deltar (även musikstreaming-tjänsten Deezer), men med olika medel.
Läs mer: Konsekvenserna av kriget mellan adblockers och förläggare
Vissa blockerar helt tillgången till onlineupplagan för användare med adblocker-mjukvaran installerad, andra (som Le Monde) använder sig av banners som påminner läsaren om vikten av reklamintäkter för oberoende tidningar.
Kampanjen liknar de initiativ som nyligen tagits i Sverige, med liknande budskap (bristande intäkter hot mot demokratin) och liknande medel. I båda fallen är man också noga med att poängtera att Adblocker-företagen inte är änglar, utan gärna tar betalt av tidningshus för att få visa annonser.
Kampen hårdnar mellan annonsblockerare och utgivare. Kommer detta att ändra sättet på vilket vi ser annonsering och onlinetidningars finansiering framöver?