Julhandeln på nätet fortsätter växa – men fokuseras allt mer på Black Week

Julhandeln på nätet fortsätter växa, och försäljningen under de första veckorna av december ökade med 17 procent jämfört med fjolåret.

Samtidigt väljer allt fler konsumenter att fokusera sina köp till Black Week, och årets stora shoppingvecka i slutet av november var 31 procent större än den traditionella julhandeln under de två efterföljande veckorna i december, visar färska försäljningssiffror från Klarna.

Julhandeln på nätet i december fortsätter öka – men Black Week är större och ökar snabbar

Statistik från Klarnas betalningslösningar visar att julhandeln på nätet i december (3/12 – 16/12) ökade med 17 procent jämfört med samma period under fjolåret. Men ökningen under Black Week var betydligt högre, 30 procent. Totalt sett onlineshoppades det 31 procent mer under Black Week och Cyber Monday (25/11 -2/12) än det gjordes de två efterföljande veckorna i december (3/12 – 16/12).

En undersökning Klarna nyligen genomförde bland svenska konsumenter visade att majoriteten av svenskarna (62 procent) planerade att handla under Black Week, och att det bland dem var närmare tre fjärdedelar (73 procent) som tänkt köpa julklappar. Majoriteten (60 procent) uppgav att de planerade att handla mest online, medan bara en av fem (20 procent) tänkte handla mest i fysisk butik.

Det blir allt mer populärt att shoppa på nätet, och det visar sig tydligt under julhandeln. Att det dessutom blir allt vanligare att göra det under Black Week kan tänkas hitta sin förklaring i att många upptäckt hur enkelt och smidigt det är att göra sina inköp från hemmets lugna vrå och undvika folktäta butiker när trycket är som högst under julruschen, liksom när handlare erbjuder stora prisreduceringar. Innehållet på en önskelista förändrar sig ju inte beroende på var personen som gör köpet väljer att göra det, säger Viveka Söderbäck.

Nästan alla både planerar och börjar julhandla redan innan december

När Klarna analyserar statistik från sina betalningslösningar för att jämföra julhandeln med en genomsnittlig dag blir det även tydligt att åldern påverkar när man handlar. De som är mellan 18 och 35 år ökar sina köp mest under Black Week, medan de som är äldre än 56 år ökar köpen mest under julhandeln i december.

Klarnas undersökning visar att 8 av 10 (78 procent) börjar planera sitt julhandlade under november eller tidigare, men att något färre (69 procent) faktiskt börjar handla julklappar redan innan december har börjat. Det är framförallt yngre konsumenter som börjar planera och handla tidigt, och det är betydligt färre som väntar till december med att börja köpa julklappar bland de som är yngre än 35 år (27 procent) än bland de som är äldre än 56 år (41 procent). Samtidigt är det vanligare att vänta till december bland män (36 procent) än det är bland kvinnor (27 procent).