Framtiden för native advertising handlar om att kombinera innehållsproduktion med programmatisk distribution i en och samma self-service-plattform. Det menar adtech-bolaget Journeco som, efter 1,5 år av produktutveckling och tester, nu lanserar på den nordiska marknaden.
“Native advertising är ett fantastiskt annonsformat, men når sin fulla potential först då vi kombinerar kreativ storytelling med datadriven distribution,” säger Carl Liverstam, grundare av Journeco.
Journeco grundades av Carl Liverstam och Hugo Hågemark som ett komplement till den oberoende DSP:n (Demand Side Platform) Platform161. Med sin kombination av effektivt skapande och distribution av native-kampanjer växlar bolaget nu upp och tar, efter 1,5 års produktutveckling och tester i Sverige, erbjudandet till hela den nordiska marknaden.
Under året har testkampanjer tillsammans med utvalda annonsörer och mediebyråer genomförts för att utveckla tekniken ytterligare. I nuläget är modellen full-service, men kommer inom kort att lanseras som self-service för etablerade kunder.
“Utvecklingen av gig-ekonomin som affärsmodell sker i en rasande takt över flera branscher, inte minst inom innehållsproduktion. Journeco har byggt ett stort nätverk av frilansande redaktörer som via vårt matchningsverktyg kan lägga bud på tillgängliga skrivuppdrag, som sedan kopplas samman med annonsörer. I samma plattform kan annonsören sätta upp landningssidor, boka programmatiska medieköp och följa kampanjen genom vårt native-orienterade analysverktyg,” säger Ellinor Björkman, Commercial Director på Journeco.