Josefin blir Engagement Manager på Aftonbladet

Josefin Lundh har rekryterats till den nyinstiftade rollen som Engagement Manager på Aftonbladet.

Rollen innebär fokus på ökat engagemang hos Aftonbladets användare. ”Josefin kommer att dra slutsatser om hur vi kan agera snabbt på den data vi har och hur vi ska få fler användare att komma till oss, och komma oftare, säger Niclas Bergström”, strategichef på Aftonbladet.

Josefin Lundh har de senaste åren arbetat med en lång rad uppgifter på Expressen och Omni men återvänder nu till Aftonbladet, där hon en gång började sin karriär som onlineredaktör.

Jag jobbade på Aftonbladet första gången när jag var 16 år, så det är verkligen som att komma hem. Det känns väldigt spännande att få att jobba med att öka engagemanget hos Aftonbladet, där publiken redan är så stor, säger Josefin Lundh.

Josefin Lundh kommer tillhöra Strategi & Audience Engagement-avdelningen och arbeta i gränslandet mellan analys, marknad och redaktion för att vi bättre förstå Aftonbladets användare, vad olika målgrupper tycker om tidningen, vilka engagemangs-KPI:er medarbetarna ska jobba mot och hur användarna ska flyttas upp i den så kallade användartrappan.

Det känns jättekul att kunna locka tillbaka Josefin. Hon har under sina år utanför Aftonbladet-huset skaffat sig många spännande insikter och erfarenheter som kan hjälpa oss att ta nästa steg. Det är oerhört värdefullt att ha tvärfunktionella personer som både förstår datan och insikten men också journalistiken, det får vi verkligen i Josefin! säger Niclas Bergström.

På redaktionen kommer Josefin Lundh att bidra med både ett långsiktigt perspektiv och snabba analyser av hur Aftonbladet kan leverera på just de områden som för ögonblicket väcker mest engagemang hos användarna.

Josefin blir en viktig kraft som tillsammans med nyhetscheferna kommer att göra att vi kommer ännu närmare användarna och förstår deras behov bättre, säger Michael Poromaa, redaktionschef på Aftonbladet.