Utomhusreklam är en kategori som håller i sig och hela tiden utvecklar nya lösningar. Företaget JCDecaux har tagit fram ett sätt att mäta passagerare på flygplatser.
Lösningen, som man döpt till AAM (Airport Audience Measurement), ska kartlägga hur fottrafiken är på flygplatser runt om i världen. Mätningen inkluderar även standarden för OOH Audience Measurement.
Variabler som frekvens, kontakt och räckvidd levereras under och efter varje kampanj. Tänk att du kan analysera passagerare per dag och terminal, unika profiler, hur väntetider påverkar frekvens och hur passagerare rör sig i terminalerna.
Information som matas in i AAM kommer bland annat från NPD Travel Retail, adhoc-studier och data från flygplatserna.
Mätningen lanseras först i Paris och därefter i Singapore. Kort efter dessa lanseringar rullas mätningen ut i de hubbar där JCDecaux har kontrakt.
We are proud to have initiated and produced the first global airport audience measurement standard, including the concept of dwell time and based upon de-duplicated passenger numbers. It will provide our advertising partners, agencies and airport authorities with new metrics offering unrivalled detail and accuracy to our airport media, particularly suitable for global, regional and national campaigns,” kommenterar JCDecaux.