Isländska byrån Kosmos & Kaos, som jobbar med tjänstedesign för digitala medier, etablerar sig i Sverige. På huvudkontoret i Reykjavik jobbar digitala designers, UX-designers och utvecklare med att ta fram allt mellan webb till appar, och nu satsar företaget alltså även i Sverige och öppnade nyligen kontor på WeWork i Stockholm.
Vi passade på att ställa några frågor till Ingi Már Elvarsson, som är ansvarig för den svenska satsningen:
Varför väljer ni att etablera er i Sverige, och vad är målsättningen med satsningen?
– Vi är den första byrån inom marknadsföring och digital design som etablerar sig utanför Island. Vi har funnits i 10 år och nu har vi byggt upp kompetensen i våra projekt och har kapacitet för att expandera. Vi ser en större mogenhet från kundsidan och vi har även fått förfrågningar från internationella aktörer. Målsättningen är att expandera i Sverige och övriga Norden genom att bygga upp en svensk organisation i snabb takt.
Vad har ni för kunder? Vad är den gemensamma nämnaren mellan dem?
– Våra kunder verkar främst inom bank/finans, detaljhandel och telekombranschen. Exempelvis har vi nyligen utvecklat en digital strategi för Islands största shoppingcenter Kringlan för att locka kunder till gallerian, som har runt 180 butiker och restauranger, berättar Ingi Már.
– Resultatet är bland annat en webb som ökar servicegraden för kunder, samt är en ny försäljningskanal för butiksägare. På webben listas butikerna i gallerian och när användaren söker efter en viss produkt, exempelvis träningsskor, syns utbudet i samtliga butiker, inklusive aktuell lagerstatus. Kunden kan antingen slutföra köpet på respektive butiks nätbutik, eller beställa varan och hämta i gallerian. I Kringlans app ser kunden en visuell karta över gallerian med presentation av alla butiker, öppettider, hemsida och sociala medier. Appen presenterar också erbjudanden som är exklusiva för respektive butik. I nästa fas kommer appen att omfatta samma varusökning som på webben samt en Mina sidor-del med personliga erbjudanden och kundklubbsfunktioner.
Ingi Már nämner även andra branscher där Kosmos & Kaos har prestigekunder:
– Vi ligger även bakom den digitala strategin (både webb och mobilt) för Islands största bank Arion (som är noterad på Nasdaq Nordic). Deras mobilapp har blivit framröstad som Islands bästa bankapp tre år i rad. Det som är intressant i det här uppdraget är att appen är öppen för alla, även de som inte är kunder i banken. Användaren kan ansöka om bland annat lån, kreditkort, försäkringar och sparkonton för att sedan ansluta sig som kund. Det har lett till markant ökning av kunder till banken.
– Den gemensamma nämnaren i våra kundprojekt är att företagen som vi jobbar med har beslutat sig för att digitalisera och effektivisera sina processer när det gäller transaktioner och kundkontakt – vare sig det gäller en mobilanvändare eller bankkund.
Vad är er USP, vad skiljer er från era svenska konkurrenter?
– Vi är verksamma på Island, en av världens mest mogna länder inom IT och teknik. Isländska företag ligger långt fram gällande teknik, digitalisering och innovation och det avspeglas i våra kundprojekt, fortsätter Ingi Már.
– Vi har jobbat med de största och mest avancerade digitaliseringsprojekten på den isländska marknaden, och har vunnit flera priser för dessa projekt. Vår integrerade designprocess – där vi kan leverera både kundupplevelse och tekniken bakom – gör att vi kan leverera snabbare än många av våra konkurrenter.
Hur skulle du beskriva isländsk design?
– Vi på Island har ofta mer anglosaxiska influenser i vår design, jämfört med den typiska skandinaviska designen. Det blir en intressant mix av det enkla och avskalade, men med ett starkare uttryck. Vi på Kosmos & Kaos brukar kalla det för romantisk punk.
Vilket projekt är du själv mest stolt över och varför?
– Här måste jag återkomma till Islands största bank Arion, och den digitala strategi som vi tagit fram, och fortsätter att vidareutveckla, för dem. Deras mobilapp är en mest populära bland isländska kunder och den har blivit framröstad som Islands bästa bankapp tre år i rad. Arion har även sett en markant ökning av kunder till banken sedan den nya webben och mobilappen lanserades, vilket är ett kvitto på att vår design bidrar till en bättre kundupplevelse. Det var ett avancerat projekt som dessutom levererades på kort tid, avslutar Ingi Már Elvarsson.