Investeringarna flyttar från Linjär-TV till Online-TV

En studie från IAB visar vad den som uppmärksamme lär ha märkt – annonsörer vill helst flytta finansieringsmedel från TV till digital video.

Studien, kallad Video Ad Spend Study, har frågat 360 professionella marknadsförare kring just investeringar i videoannonser.

Det visade sig att 72 procent helst ville ta pengarna från TV-budgeten för istället öka utgifterna på onlinebaserade videoannonser.

Av denna majoritet sade 41 procent att de skulle ta pengarna från betal-TV, medan 47 procent skulle ta pengarna från reguljär TV (flervalsalternativ var möjliga, ifall du inte får ihop matten).

Läs mer: Googles nya studie visar att online-video ger högre avkastning än linjär-TV

Hela 68 procent tror också att online-video kommer bli minst lika viktigt som linjär-TV under de kommande tre till fem åren. Och det syns alltså i siffrorna.

Investeringarna i originalinnehåll för online-video annonser har ökat med 114 procent de senaste två åren, och summorna har ökat med 85 procent.

Läs mer om studien här.