Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Intervju med Folksams nya webbanalytiker

Vi fick till en snabb frågestund med Johanna Uddståhl Friberg

Så Johanna hur har du det på ditt nya jobb?
Andra dagen på jobbet och jag tror att det snart börjar klarna

Från SVT till Folksam, från tv till försäkringar, varför byter du jobb?
Det är ganska odramatiskt. Efter 15 år i mediebranschen och 5 år på SVT kände jag att det var dags att pröva på något nytt. När det dök upp en spännande ny roll kunde jag inte låta bli att kliva på. För min egen del är det också väldigt roligt att tjänsten är placerad på kommunikationsavdelningen eftersom jag befunnit mig på innehållssidan på SVT. Att få jobba med en webbstrategi som innehåller mer än content blir kul!

Vad har du blivit rekryterad för att driva på Folksam?
Folksam är mitt inne i ett förändringsarbete med både byte av webbplattformar och utveckling av analysfunktionen. Min tjänst innebär en förstärkning på webbanalyssidan och vi är nu två analytiker som jobbar med webben. Tanken är att vi med större resurser ska kunna ta det till nästa nivå och bli ännu bättre på att skapa insikter av webbdata. Samt att möjliggöra djupare analys även av dotterbolagens webbnärvaro.

Vad kan du ta med dig från SVT?
Jag tycker att SVT har ett bra processtänk när det gäller digital marknadsanalys. Det kommer jag bygga vidare på i min nya roll. Det gynnar mig också att ha jobbat i en så pass komplex organisation som SVT eftersom Folksam är en koncern med många olika bolag med delvis olika inriktning och behov.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.