Internetjättar bildar global allians med fokus på Brand Safety

Flera av de största aktörerna inom onlineannonsering har gått samman för att bilda en global allians som ska hantera så kallad Brand Safety – Global Alliance for Responsible Media.

Alliansen har döpts till Global Alliance for Responsible Media och inkluderar annonsörer som Adidas, Bayer, General Mills, Mondelēz International, NBCUniversal, Nestlé, Procter & Gamble och Unilever. Även mediabyråer som Dentsu, GroupM, IPG, Publicis Media och Omnicom Media Group har anslutit sig. Bland internetjättarna finner vi Facebook, Google/YouTube, Teads, TRUSTX, Twitter, Unruly och Verizon Media samt intresseorganisationer som Interactive Advertising Bureau.

Målet är att skapa en bättre och säkrare miljö för varumärken att synas på nätet. Att skapa tillit till nätet som annonskanal och få fler att välja nätet.

I det mörka vattnet som fick alla att hoppa in i alliansen finner vi såklart skandalerna med Youtube och lite annat smått och mindre gott.

Hos World Federation of Advertisers kan du läsa mer om vad alliansen ska göra.