Internethandelns jättar slår ut vanliga butiker

Sportjätten Nike meddelade nyligen att de inleder ett samarbete med Amazon för att sälja sina produkter direkt till konsumenterna, något som fått sportaffärernas aktier av falla som stenar.
Enligt Nike är samarbetet med Amazon ett sätt att få bukt med försäljningen av piratkopior och hindra icke-licensierade försäljare av Nike-produkter. Samtidigt innebär det att Nike får en mer direkt kontakt med sina kunder, och rundar de fysiska sportbutikerna.
Det hela går att jämföra med stora köpcentrum som effektivt slagit ut mindre affärer och familjedrivna småbutiker till förmån för stora kedjor. Nu tas nästa steg där även stora kedjor drivs till ruinens brant av att internethandeln tar över allt mer. Då hjälper det inte att butikerna också säljer via sina hemsidor, eftersom konsumenterna vänder sig direkt till de stora e-handelsplatserna.
Nike kommer utöver via Amazon även att sälja produkter via Instagram, och källor på företaget menar att de även kan komma att skapa samarbeten med andra e-handlare såsom Foot Locker Inc. Redan idag går det att köpa Nike-skor via Zalando, så det är inte ett helt nytt drag från Nike. Däremot fick nyheten om samarbetet med Amazon aktierna att falla för några av de största sportaffärerna. Hibbett Sports aktier tappade 6.8 procent och Big 5 Sporting Goods tappade 5.3 percent. Den stora sportkedjan Sports Authority har dessutom ansökt om konkurs till följd av minskad försäljning utan någon lösning i sikte.
Nike å andra sidan räknar med att se en ökad omsättning bara i USA på mellan 300-500 miljoner dollar, eller ca 1 % av deras nuvarande omsättning, som en direkt följd av samarbetet med Amazon.
Lösningen, tror vissa experter, kan vara att Nike säljer sina ”vanliga” produkter via Amazon, och släpper exklusiva kollektioner och erbjudanden via fysiska butiker. På så sätt kan sportbutikerna fortfarande driva sina verksamheter, men då en mer exklusiv tappning. En kund kan då hitta speciella kollektioner via sportaffärernas hemsidor, men måste sedan besöka butikerna för att få tag på produkten. Frågan är bara om det kommer vara ett förfarande som konsumenterna kommer uppskatta. Att tvingas ta sig till en fysisk butik när du vant dig vid att handla via nätet kan för många komma att bli en stor tröskeln, och det kommer nog krävas en förändring i konsumenternas syn på exklusivitet för att sportbutikerna ska kunna leva på den konsumtionen.
Det finns med andra ord en överhängande risk för att e-handeln på sikt kommer att helt slå ut fysiska butiker. I synnerhet som vi idag ser allt fler e-handelslösningar med väl utbyggd logistik så att vi idag även kan få frys- och kylvaror levererade direkt hem, utan att maten riskerar att förgås. Utvecklingen kommer bara att gå snabbare, och den framtid vi ser i science-fiction kommer snart inte längre vara framtid.