Internetbesökaren ser inte ens hälften av alla visade annonser – avslöjar Google

Google har analyserat hur webbplatser visar sina annonser och hur vi internetanvändare ser dem. Hela analysen finns illustrerad i en infografik. Analysen avslöjar att 56, 1 procent av alla visade annonser aldrig ses av internetanvändarna.

Google kom fram till resultaten efter att sökjätten skulle analysera “viewability” för sin egen bannerplattform Doubleclick. Med en veckas data ifrån DoubleClick for Publishers, DoubleClick Ad Exchange och Google Display Network visade det sig att internetanvändarna aldrig såg 56,1 procent av alla annonser som hade visats på webbplatser kopplade till Googles annonsplattformar.

Relaterat: Var fjärde svensk surfar med en reklamblockerare

I analysen kan vi även läsa att det är en större portion av de mindre webbplatserna som har fler osedda annonsvisningar.

Google sammanfattar analysen med 5 insikter:

?1. A small number of publishers are serving most of the non-viewable impressions; 56.1% of all impressions are not seen, but the average publisher viewability is 50.2%.

2. ?The most viewable position is right above the fold, not at the top of the page.

3. ?The most viewable ad sizes are vertical units. Not a surprise, since they stay on screen longer as users move around a page.

4. Page position isn’t always the best indicator of viewability. Not all above-the-fold impressions are viewable, while many below-the-fold impressions are.

5. While it ranges across content verticals, or industries, content that holds a user’s attention has the highest viewability.

Här nedan hittar du hela infografiken som .pdf-fil:

> 5-factors-of-viewability_infographics