Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) har publicerat en rapport med nya insikter från sin undersökning ”Metrics and KPIs survey”.
Undersökningen genomfördes med totalt 700 beslutsfattare som jobbar med digitala media. Resultaten visar att annonsörer letar fortfarande efter lösningar som gör det enklare att förstå hur digitala kampanjer kan optimeras och resultera i verkliga effekter. Ett annat intresseområde är kombinationen med digitalt och andra medier som mobilt, TV, tidning eller radio.
– 77% av de tillfrågade vill se en bredare mätvaluta som fångar upp variabler som räckvidd, frekvens, och GRP. En sådan typ av valuta anses kunna främja investeringar i digitalt.
– 9 av 10 intervjupersoner säger att onlinemätningar måste bli mer kompatibla med TV-mätningar.
– 75% tycker att inscreen-mätningar är viktiga när man mäter resultaten för digitala kampanjer.
– Observation och köpintention som mått anses vara viktigare än klick tycker merparten av de tillfrågade.
Manfred Mareck som är vice ordförande i IAB Europe Brand Advertising Committee säger: “Whilst there are many tools which enable marketers to plan and measure the delivery and success of their digital campaigns it’s clear that brand investment in digital channels is still lagging behind due to uncertainties about how online channels can work best for brand advertising campaigns.”
(Foto: SproutSocial)