Integral Ad Science köps upp av Vista Equity Partners

Mätföretaget Integral Ad Science (IAS) har gjort sig kända för sin TRAQ Score (TRue Advertising Quality) samt för att vara en av få mätföretag ackrediterade av Media Ratings Council. Nu köps de upp av investmentbolaget Vista för att skala upp verksamheten.

Vista Equity Partners är ett investmentbolag som fokuserar på mjukvaru- och teknikbolag. De går nu in som majoritetsägare i IAS, och målet är att skala upp verksamheten och hjälpa kunderna att ytterligare förbättra sin marknadsföring. IAS har redan kontor i 13 länder runt om i världen, med huvudkontoret placerat i New York City. Utöver att vara kända för sin TRAQ Score som bedömer mediamiljöer som annonser syns i, så har de även ett system för att upptäcka falsk trafik. Deras Cross-platform Sophisticated Invalid Trafic Detection (SIVT) är ackrediterad av Media Ratings Council, och de används även flitigt för att mäta annonsintryck.

Frågan är om de nya intäkterna innebär ett fokus på expansion till fler länder, eller om det huvudsakligen kommer hamna på produktutveckling. Med fler länder skulle det kunna innebära att vi snart får se IAS här i Sverige också.