Att reklam i mobilen nästan blivit obligatoriskt är nog ingen överraskning för dem som följer vår rapportering här på Dagensanalys. Nu kommer det siffror som bekräftar detta ytterligare – från 2014 till 2015 så ökade intäkterna från mobilbaserad annonsering med 68 procent.
Rapporten kommer från branschorganisationen IAB (Interactive Advertising Bureau) Eurmobilope och IHS, och visar att mobilbaserad annonsering ökat med 68, 2 procent från 22 miljarder euro år 2014 (211 miljarder kronor) till hela 37 miljarder euro (cirka 354 miljarder kronor) 2o15.
Den högsta tillväxten gäller mobila display-annonser, som växt med 92,6 procent medan mobila sökannonser “bara” ökat med 51,8 procent. Intäkterna från display-annonserna stod därmed för 52,3 procent av världens samlade mobila annonsintäkter, med en summa på 19 miljarder euro.
Läs mer: Så lyckas du med dina programmatiska kampanjer i mobilen
Intäkterna från meddelandetjänster fortsätter också att öka, med 20 procent, något som beror på att allt fler användare slutat använda SMS-tjänster till förmån för meddelandeappar.
Rapporten drar slutsatsen att denna stora tillväxt dels beror på allt bättre reklamteknologi, men främst är en följd av att konsumenterna allt mer förlitar sig på mobilen i första hand för mycket av våra internetvanor.
Det råder ingen tvekan om att att mobilens betydelse bara blir allt större, och detta ställer höga krav på allt från företagare till annonsörer som nu måste se till att täcka denna bit av sin marknadsföring.
Rapporten kan läsas om man följer denna länk.