Trots att bara 14 publicister ännu hunnit börja med Facebooks Instant Articles är det tydligt att den överlägsna nedladdningshastigheten är nyckeln till användarnas hjärtan.
Färska mätningar från Facebook visar att Instant Articles delas oftare än vanliga nyhetslänkar. Anledningen är den kortare laddningstiden för användaren, ofta under en sekund, som i sin tur möjliggörs av att Facebook inte väntar på användarens klick, utan börjar ladda artikeln när den närmar sig i flödet. För att göra det ännu tydligare vilka artiklar som laddar snabbt, har nu Instant Articles försetts med en blixt-markering, efter önskemål från användarna.
De 14 publicister som idag lägger ut artiklar hos Facebook via Instant Articles är mestadels stora mediehus som Washington Post, MTV, National Geographic och Daily Mail. De får snart sällskap av dussintals andra, som Facebook just nu för diskussioner med, även strikt lokala publicister. Samtidigt säger sig Facebook vara måna om att skynda långsamt, så att de får allt rätt.
Läs en längre intervju med Facebooks Michael Reckhow här.