Facebook fortsätter att satsa på sin publicisttjänst för mobiltelefoner, Instant Articels. I en bloggpost i onsdags annonserade man att tjänsten nu kommer att bli tillgänglig för att alla med Androidlurar, världen över.
Instant Articles är ett sätt att publicera artiklar direkt till Facebook, istället för att tvingas gå via externa länkar. Tanken är att korta laddningstiderna, och Facebook lovar att det ska gå upp till 10 gånger snabbare.
Medan fördelen för publicisterna är något oklar, så kommer detta att klart förbättra läsarupplevelsen för användare. Tidningsutgivare har däremot varit oroliga över att förlora annonsintäkter när läsare stannar kvar i Facebook istället för att gå vidare mot tidningen.
Läs mer: Fler annonser i Instant Articles
Facebook hävdar emellertid att majoriteten av länktrafiken till tidningarna fortfarande kommer från communityn, och man har tidigare lovat att förbättra möjligheterna för annonsplacering och länkar.
Instant Articles har varit tillgängligt fullt ut för iOS sedan i höstas, och man har smygtestat tjänsten på utvalda Androider under de gångna veckorna. Denna vecka är det alltså dags för en full lansering, för alla användare.
I en bredare kontext kan man också se Instant Articles som en del av Facebooks satsning på de delar av världen som saknar en bra internetuppkoppling.
Läs mer: Facebook får ett offline-läge