Instagrams första sponsrade spel?

Snabbmatskedjan KFC (Kentucky Fried Chicken) kommer nu ut med vad som kan vara Instagrams första sponsrade spel – the Kentucky Fried Football Challenge. Spelet är relaterat till Amerikansk Fotboll och kommer passande nog ut i samband med årets ligapremiärer.
Användare utgår från KFC:s Instagramsida, och kan sedan spela sig framåt mot wn touchdown genom olika speltaktiker. Spelet är skapat tillsammans med agenturen Wieden + Kennedy, har enligt AdWeek krävt 35 Instagramkonton och 31 animationer för att fungera.
Det är inte säkert om något annat företag eller varumärke försökt sig på ett liknande spel på den Facebookägda fotocociala plattformen, men man kan räkna med att fler sådana här spel kommer under resten av året.
I takt med att Instagram satsat allt mer på nya tjänster och funktioner (ofta “inspirerade” av konkurrenten Snapchat) så kommer man säkert också att vilja locka till sig annonsörer för att ta vara på det ökande antalet användare.
Läs mer: Snapchat mot Facebook och Instagram – så har kampen sett ut under 2016