Instagram kommer att koppla ihop köp direkt med reklamen inne i det sociala nätverket.
Appen kommer att erbjuda mer inriktning på kapacitet och “handlingsorienterade” format.
Användare av Instagram kommer att se knappar under sponsrade bilder, vilket ska få dem att “handla nu”, “installera nu” eller “registrera nu”. Dessa knappar öppnar en mini-webbläsare i appen, så att användaren kan återgå till Instagram när åtgärderna har utförts.
Förmågan att rikta sig mot specifika målgrupper gör att annonser ska anpassas till användare beroende på deras intressen och demografi.
Enligt nyhetssajten Tech Crunch, kommer Instagram att lansera tjänsten successivt. De ska börja med ett test i Spanien senare i veckan.
Meddelande på Instagrams blogg:
“Människor kommer till Instagram för att följa sina passioner, från resor och mode till bilar och underhållning”. De vill se annonser som återspeglar de saker som de bryr sig om. Annonsörer vill också rikta sina budskap på mera effektiva sätt och nå människor inte bara på grund av deras ålder, plats och kön, men på grund av de människor, platser och saker som de älskar. “