Facebook dominerar utan tvekan de sociala plattformarna med över 2 miljarder månatliga användare. Men Instagram har de senaste två åren vuxit kraftigt och kan idag stoltsera med över 800 miljoner aktiva användare i månaden, nästan en tiodubbling från januari 2013. Så vad är då hemligheten bakom tillväxten?
Bland de sociala nätverken är Facebook otvetydigt störst, medan Snapchat har ett fast grepp om de yngre generationerna. Men den som du verkligen borde titta närmare på är Instagram, som verkar ha skapat sig ett eget hörn av den sociala världen, genom att helt enkelt vara snälla och trevliga.
Enligt en artikel i tidningen Variety har Instagram ”strävat efter att skapa en trygg och lycklig miljö”. Detta bekräftas när du tittar på vilka hashtaggar som var mest använda under 2017. Överst på listan finner du #love, och bland de övriga på tio-i-topp listan finns bland annat #beautiful, #art, #happy och #nature. Mycket fokus ligger givetvis på vackra bilder, men istället för att lägga upp bilder som är hånfulla eller elaka, är fokus på Instagram utan tvekan att dela med sig av vackra tillfällen. Ett tydligt exempel på det är att årets mest gillade bild är Beyonces gravidbild, som fick över 11 miljoner likes.
Tidningen Huffington Post beskriver det enligt föjande: ”I en värld av digitalt överflöd och globala utmaningar, tillhandahåller Instagram en varm, trygg och inbjudande vy över en mer framåtsträvande värld”. Det verkar helt enkelt som att människor behöver hitta positiva och upplyftande bilder av världen som kontrast till alla de skrämmande och nedslående bilder som vi matas med via nyheter och medier dagligen. Där har Instagram utan tvekan funnit sin nisch.
Det är dessutom människor från hela världen, och trots att företaget har sitt säte i USA är 75 % av användarna från andra ställen. Det är dessutom ett ställe för unga, då hela 90 % är under 35 år gamla. Så vem vet, i dagens galna värld där allt blir svårare och går snabbare kanske det är Instagram som du som marknadsförare ska vända dig till. I alla fall om du vill nå ut till konsumenter med ett positivt budskap, och inte skrämma dem till konvertering.