Förra veckan kom en rapport som indikerade att YouTube har ett starkt grepp om amerikanska ungdomar. Även om Instagram kommer på en hedrande andraplats vill de nu locka fler till sin egen plattform genom att tillåta länge videoklipp.
När YouTube kan locka 85 % av unga med videoklipp vill Instagram givetvis få sin del av kakan. Idag tillåter bildplattformen endast videor på upp till en minut, men enligt uppgifter från källor till Wall Street Journal överväger man att tillåta klipp på upp till en timme. Det är en avsevärd skillnad, och skulle innebära att även Instagram ger sig in i kampen om rörlig bild.
Läs även: Unga lämnar Facebook för YouTube, Instagram och Snapchat
I nuläget finns dock inget bestämt, men det ryktas att de fört samtal med ett flertal innehållsskapare och publicister på plattformen. Huruvida Instagram kan locka till sig publiken från YouTube återstår dock att se, videoplattformen har funnits länge och har ett väl utvecklat gränssnitt och bra algoritmer för att ge rekommendationer till användarna. Det är med andra ord inte bara en fråga om att göra längre videoklipp möjliga, utan att även bygga funktioner som gör det värt att gå till Insta istället för YouTube.