Instagram kommer nu att visa antalet visningar

Det har visat sig att Instagram nu tänker visa antalet visningar av videoklipp. Under de närmaste veckorna kommer den nya uppdateringen ut, som ska hålla koll på hur många gånger användare har tittat på ett videoklipp – och locka till sig fler annonsörer.

Alltfler tittar på videoklipp på Facebookägda Instagram, bara under det senaste halvåret har siffrorna stigit med 40 procent. Instagram – som ju bekant jobbar hårt med att öka annonsintäkterna – kommer nu att hålla koll på antalet visningar.

Läs mer: Instagram introducerar 60 sekunder långa reklamfilmer

Med 400 miljoner användare hoppas man rätt många visningar, som ska locka videoskapare till plattformen. Dessa får gärna göra videos i Instagrams egna 15-sekunders videoformat, klipp som är tysta fram tills att man klickat på dem.

Nu kan annonsörer redan se antalet visningar, men när de nu kommer kablas ut inför hela nätet kan det bevisa dess framgång och motivera annonsörer att specialdesigna klipp för Instagram. För att inte tala om möjligheten att ta mer betalt för videoklippen.

Precis som med Facebooks videoklipp så krävs det tre sekunders tittande för att de ska räknas som en visning.

Instagram säger också att fler spännande videorelaterade nyheter ska komma ut under året – men de vill för närvarande inte specificera vad de ska vara.