I USA är det snart dags för berömda Super Bowl, vars höga tittarsiffror ackompanjeras av en massa reklam. Passande nog förlänger därför Instagram reklamfilmernas videotid till 60 sekunder.
Gränsen hittills har legat på 15 eller 30 sekunder – nu blir det alltså dubbelt så mycket. De första ut att använda sig av det längre formatet är T-Mobile och Warner Bros. T-Mobile sänder en förlängd version sin reklamfilm med artisten Drake (bilden ovan), som ska sändas under Super Bowl-helgen.
Filmbolaget Warner Bros. testar formatet med en trailer för deras nya film How to Be Single. De längre reklamfilmerna används också av Guiness, som hyllar den amerikanske skivproducenten Jon Hammond i en del av deras kampanj kallad Made of More.
Även andra företag lär, enligt Facebookägda Instagram själva, börja dela ut reklamklippen under kommande veckor i USA.
Instagram har på sistone satsat hårt på ökad annonsering. Frågan är förstås om 60-sekundersklipp är nog för att Instagram ska kunna dra in lika mycket pengar som Facebook?