Instagram är annonsörens bästa vän avslöjar Forrester Research

Instagram är den bästa digitala plattformen för annonsörer att komma i närkontakt med konsumenter, enligt en färsk rapport från Forrester Research.

Efter att ha studerat över 2.500 inlägg på sju olika sociala nätverk fann Nate Elliott, som är marknadsanalytiker på Forester, att Instagram gav ungefär 60 gånger högre engagemang än Facebook.

“What does this higher engagement rate look like in practice? Last month, Red Bull posted a video of a unique snowboarding half-pipe on both Facebook and Instagram. A few days later, we noted that the brand’s 43 million Facebook fans had liked the video just 2,600 times (a 0.006% likes-per-fan rate), while its 1.2 million Instagram followers had liked the video more than 36,000 times (a 3% likes-per-follower rate).”, skriver Nate Elliott.

Ändringar i systemet som reglerar Facebook nyhetsflöde har gjort fan-sidor för företag ineffektiva. Annonsörer har varit högljudda i sin besvikelse över det tappade engagemanget på Facebook , i synnerhet med tanke på den minskade organiska räckvidden. Forrester varnar för att Facebooks ägda Instagram kan falla offer för samma problem, vilket gör det extra bråttom för marknadsförare att utnyttja Instagrams höga engagemangsfaktor redan idag.