Inscreen-mätning får tummen upp i England

England hoppar på inscreen-tåget efter att organisationen The Media Rating Council (MRC) har gett måttet tummen upp vid mätning av annonser på internet.

Motsvarigheten till The Media Rating Council (MRC) i England är Kommittén för Internetannonsering (KIA) i Sverige.

Tillsammans med IAB har MRC tagit fram en guide för hur man ska mäta annonsvisningar med inscreen “50% of pixels must be in the viewable portion of an Internet browser for a minimum of one continuous second to qualify as a viewable display impression.”

Enligt MRCs VD, George Ivie, kommer mätningen av inscreen att gynna hela branschen. ‘By adopting this standard for viewable display impressions, the entire marketplace – agencies, marketers and publishers – will benefit from the improved quality and accountability of digital advertising. This shift will ultimately benefit the entire advertising ecosystem by paving the way to better cross-platform campaign planning and analysis,” säger han.

Aftbladet visar en annons som bör hamna inscreen.

Hittils har MRC godkänt elva företag att mäta med inscreen enligt standarden. Bland företagen hittar vi som companySizmek, Integral Ad Science, WebSpectator och Google. I Sverige är det bland andra Burt som aktivt arbetar med inscreen-mätningar.