Ingen skulle bry sig om 77 procent av alla varumärken försvann

En ny undersökning från Havas Media säger att 77 procent av alla varumärken inte är viktiga för konsumenterna.

I studien Meaningful Brands kartlägger Havas Media vilka varumärken som vi tycker är viktiga och vilka vi kan leva utan. I studien ingick 1.800 varumärken och 350.000 respondenter.

90 procent av konsumenterna förväntar sig att varumärken ska bidra med innehåll. Trots det är 58 procent av innehåll som de faktiskt tar del av inte relevant. Intressant är också att 76 procent anser att varumärken ska öka deras livskvalitet och välmående.

Summering av studien är att de varumärken som ses bidra till att göra världen bättre, är också de som är mest populära.

Bland de varumärken som är mest meningsfulla finner vi:

  1. Google
  2. PayPal
  3. Mercedes Benz
  4. WhatsApp
  5. Youtube

Först på 23e plats dyker ett svenskt företag upp, och det är IKEA.

Om du vill se fler varumärken på listan ska du klicka här.