Annonsörer behöver inte längre oroa sig för att de köper klick på annonser som gjorts av misstag. Rättvist ska det vara tycker Facebook, som ändå tjänar storkovan på sin annonsaffär.
Vi har nog alla gjort det – scrollat, svajpat och råkat klicka på en annons. Snabbt klickar vi oss tillbaka och där står en annonsör kvar med en köpt exponering, fast ingen riktigt såg den. Det här vill Facebook ändra på som nu inför en ny affärsregel – ingen ska behöva betala för oavsiktliga klick.
Regeln är satt till två sekunder. Om du klickar och studsar tillbaka inom 2 sekunder så räknas inte klicket. Facebook vill erinra om att “2 sekunder” är bara en startpunkt och kommer att anpassa tidsspannet om så krävs.
“Unintentional clicks end up delivering really poor experiences for people and advertisers. It’s not a good path for publishers to build sustainable businesses,” förklarar Facebooks talesperson.
Samtidigt inför Facebook en ny mätvariabel – gross impressions. Med den kan annonsörer se den absoluta totalen innan man tar bort oavsiktliga klick, robotar och mer.