En undersökning framtagen på uppdrag av Rocket Fuel visar att dagens förändrade marknadsföringslandskap kräver bättre förståelse för möjligheterna med artificiell intelligens och dataanalys.
Undersökningen visar att marknadsförare i Europa ser dataanalys som den viktigaste delen i en framgångsrik marknadsföringskampanj. 95 procent tror att det går att göra mer med data och 80 procent ser att framgången ligger i hur bra företag är att anpassa sig till teknikutvecklingen.
Programmatisk annonsering är idag i sin linda i Sverige men bland de europeiska marknadsförarna som tillfrågats i undersökningen finner 83 procent att programmatisk annonsering visat goda resultat och ökar värdet på annonsering online. Att AI ger marknadsförare ny möjligheter är alla överens om men trots detta är 22 procent av alla marknadsförare oroliga över att de kommer att förlora sina jobb till följd av det ökande användandet av artificiell intelligens i sin profession.
Undersökning visar att företag vill satsa på marknadsföring online men i takt med att marknadsföringsbudgetar ökar har kraven på avkastning på investeringen aldrig varit högre. Hela 93 procent upplever att kraven på resultat är som hårdast idag. Att välja rätt kampanj blir allt viktigare och 60 procent säger att det blir tuffare att välja rätt kampanj för att nå rätt resultat.
Undersökningen visar resultaten från 324 tillfrågade marknadsförare i EU.