Analys- och mätföretaget Nielsen ska nu lansera sin nya tjänst TCR (Total Content Ratings). Här ska man kunna mäta videokonsumtionen både på linjära och digitala plattformar, något som ger medieköpare och TV-producenter möjligheten att få koll på hur deras program lyckas oavsett plattform. Men hur fungerar denna tjänst?
Läs mer: Nytt verktyg från Nielsen ska underlätta optimering av media
TCR kommer att släppas den första mars i begränsad form – publicister kommer inte att kunna släppa annat än sin egen data (så inga konkurrenter för jämförelse). Detta efter att flera stora medieföretag bett Nielsen om att vänta med ett helsläpp, någon man tidigare planerat för.
Tjänsten från Nielsen kommer att finnas tillgänglig i USA. Det är väl värt att notera hur mätningarna utvecklas i andra länder. Sverige är också ett av de länder som går längst fram när det kommer till TV-valutan, genom mätföretaget MMS.
Tanken med TCR är att ge Nielsens TV-kunder möjligheten att inte bara veta att deras program har tittare – utan även hur och på via vilka enheter de tar del av innehållet. Det handlar om att ge en mer heltäckande bild.
Detta är viktigt för att kunna rikta sin marknadsföring till respektive målgrupper på bästa sätt och dessutom få reda på hur många tittare man har på respektive plattform. Annonsintäkterna kan därmed bli ännu högre, menar Nielsen.
Man ska dock inte se på TCR som en ny mätvaluta, utan istället som ett kontextuellt planeringsverktyg menar en del. Nielsen själva säger dock att den nya mättjänsten kommer, över tid, att hjälpa den programmatiska annonsmarknaden.
Spana in Infografen nedan för mer information kring tjänsten: