Infograf: Millennials vill vara nördar – och de är svårare att nå än andra

De tycker att det coolt att vara nörd, är kulturellt engagerade och gärna först med nyheter och ny teknik. Men de är också svårare att nå och kräver mer av reklam än andra grupper. Detta enligt en undersökning av Imgur – kolla in grafen här!

Att vara en “nörd” har länge förknippats med ett nästan ohälsosamt intresse för väldigt specifika områden och en bristande känsla för mode och personlig hygien. Men denna inställning har långsamt ändrats bland många unga vuxna.

En undersökning från Imgur visar att generationen kallad Millenials (Hipsters, någon?) till skillnad från generationerna innan ser nördigheten som något positivt. Många fler Millenials kallar sig gärna nördar – dubbelt så många än de som inte gör det.

Läs mer: Infografik: Millennials föredrar Apple och shoppar mest online

Dessa Millenie-nördar gillar att vara först ut med ny information till deras vänner, och gillar ny teknik. De är också flitiga användare av sociala medier, och tycker i alla fall själva att de ofta är först med de nyaste sakerna innan de blir virala hits. Att nå ut med exempelvis marknadsföring till nördarna kan ge positiv spridning även till icke-nördar.

Men de är också svårare att nå med vanlig reklam. Fler än genomsnittet använder Adblockers, och de ställer högre krav på marknadsföring som riktas mot dem. Varannan ser till att använda internet och sociala medier för att ta reda på information innan de handlar, till exempel.

Det finns säkert mycket att vinna i att nå ut till denna allt inflytelserikare grupp – men det kräver också nytänkande och ärlighet av marknadsförarna.

Känner du som jag igen dig själv i Millennienörden? Tja, i så fall vill jag ändå påstå att jag var nörd innan det ens var coolt…

Imgur Geek Infographic Final 4