I en undersökning som Video Advertising Bureau (VAB) genomfört framkommer det att en majoritet av tittarna fortfarande föredrar att se tv live när det sänds, än att titta på on-demand tjänster eller time-shift (spela in och titta senare). Detta trots att streamingtjänster som Netflix, Hulu, HBO med flera vuxit markant de senaste åren.
Att allt fler använder sig av streamingtjänster för att titta på film och tv-serier är ingen nyhet, men fortfarande har linjär-tv ett starkt grepp om konsumenterna. I VABs undersökning är det så många som 84 % som föredrar att se tv på dess sändningstid snarare än att spela in eller se programmet via en streamingtjänst. De som ändå väljer att använda sig av time-shift gör det huvudsakligen för att kunna se programmet när det passar dem.
Bara en tredjedel av de som använder sig av time-shift tittar på programmen via en streamingtjänst såsom Netflix, Amazon eller Hulu, hela 52 % väljer istället att antingen spela in det på en DVR eller att använda sig av tv-kanalernas egna tjänster såsom Set-top VOD eller TV Everywhere. Resultaten är något förvånande, men visar vilket starkt grepp tv:n fortfarande har om människors mediekonsumtion.
För mer detaljer se infografen nedan.