Investeringarna i digitala medier spås hamna på över 100 000 miljarder kronor (nästan 118 miljarder dollar) år 2021. Mycket av detta spås komma från displayannonsering – men vilka banners är det som får mest visningar, och vad gäller för de olika formaten?
Den där superstora summan investeringar i digitala medier sägs dock sakta ner något i framtiden, enligt rapporten från Forrester Research. Detta kommer bero på att marknadsförarna kommer satsa på bättre kvalitet och engagerande varumärkesupplevelser, istället för att bara satsa på volym.
Rappporten visar också att det 46 procent all annonsering de närmaste fem åren kommer vara betalda sökningar, reklam på sociala medier, onlinevideos, epost-kampanjer och sist men inte minst – displayannonser.
Läs mer: 4 smarta tips för dina bannerannonser
Därför kan vara värt att ta reda på vilken typ av display som funkar bäst – en studie från Adpiller har gått igenom 634 miljarder visningar under 2017 års tre första veckor. De har satt ihop en smart infograf kring vilka format som är populärast, hur de visas och på vilka enheter.
Gilla Dagensanalys.se på Facebook!