Influencer marketing fortsätter växa – men branschen står inför stora förändringar

SponsoredHela detta inlägg är reklam från Goplay.se

Influencer marketing fortsätter växa lavinartat bland företag som vill nå ut med sitt budskap. Men i och med förändringar i medieklimatet kan tillvägagångssättet behöva justeras. Bland annat eftersöks fler manliga influencers och tydligare ansvarsfördelning, samtidigt som varumärkesbygge får större fokus. Det blåser storm i de digitala kanalerna. Allt fler företag vänder sig till sociala medier och andra digitala plattformar för att nå ut med sitt budskap, och rösterna skapar tillsammans ett kraftigare brus än någonsin tidigare. För att företagen ska nå fram till kunderna och generera konvertering krävs i dag att man sticker ut ur mängden. Många aktörer väljer influcencer marketing som medel till att nå målet. Influencer marketing har fått stor uppmärksamhet under senare tid, men är långt ifrån ett nytt fenomen. Så kallade influerare har i princip funnits så länge man kan minnas, men tog rejäl fart när sociala medier fick sitt stora genomslag och har därefter vuxit till att bli en global miljardindustri. Mellan år 2016 och 2021 tredubblades omsättningen i den svenska influencer marketing-branschen, enligt Svenska Yle.

Influencer marketing sprider sig över branscherna

Med anledning av influerarnas framgång, och tydliga effekt för företagen, har fenomenet spridit sig till en lång rad branscher. En av de industrier som i stor utsträckning använder sig av influerare är casinobranschen. Spelindustrin verkar på en av de mest konkurrensutsatta marknaderna i dag, med anledning av det stora antalet spelsidor som finns att tillgå. På den svenska marknaden finns omkring 60 aktörer med spellicens för kommersiellt onlinespel. Utanför Sverige är utbudet än större, vilket man kan se hos Goplay.se som listar och jämför casinon utan svensk licens. Genom influencer marketing kan bolagen slå an på en sträng hos mottagaren, i såväl konverteringssyfte som varumärkesbyggande sådant, och på så sätt ta ett kliv bort från den stora massan. I Sverige kan vi bland annat se kända namn som Mikael Persbrandt, Glenn Hysén och Marcus Birro när de promotar särskilda spelbolag. Det är dock långt ifrån bara casinobranschen som använder sig av influerare för att nå ut genom bruset. På några av landets största influencers sociala medier-konton kan vi se sponsrade inlägg för allt från smink och hudvård till ljudbokstjänster och livsmedelsbutiker. Även om de sociala medierna är influerarnas hemmaplan är det inte bara där som marknadsföringen äger rum. Influencer marketing utövas ofta genom exempelvis reklamfilmer på tv och videostreamingtjänster samt i podcasts där programledarna agerar influencers.

Så kan influencer marketing komma att ändras 2023

Det digitala medielandskapet är, liksom omvärlden, i ständig förändring. Därför spår experterna att influencer marketing-branschen kan stå inför ett antal viktiga förändringar under 2023 och framåt. Nedan går vi igenom tre av dessa.

Fler manliga influerare

Yrket influencer är ett kvinnodominerat sådant. Enligt branschtidiningen Resumé är det också främst kvinnor som faller för influencer marketing. Tidningen menar att många företag upplever det vara svårt att få männen i sociala medier att klicka på köp-knappen. Många pekar på att en lösning på problemet kan vara att använda sig mer av manliga influencers, då de antas kunna tilltala manliga mottagare mer effektivt. Men då männen är underrepresenterade i influeraryrket kan detta vara enklare sagt än gjort. Redan i dag syns en särskilt hög efterfrågan på manliga influencers, och den lär fortsätta bli större om inte fler män söker sig till yrket.

Tydligare ansvarsfördelning

Under de senaste åren har vi kunnat läsa många tidningsrubriker om influencers som befinner sig i blåsväder. I centrum för två av de största debatterna hittar vi influerarna Margaux Dietz och Pontus Rasmusson. Att en influencer får sitt anseende skadat är en mardröm för företagen som samarbetar med personen i fråga, då skadan inte sällan spiller över på företaget. I svallvågorna av de senaste influecer-stormarna spås 2023 bli året då man förändrar synen på vad en influerare faktiskt är. På många håll och kanter talar man om att influencers bör betraktas som egna mediehus. Det menas därför att personerna kan vara i behov av större team omkring sig, och framför allt att de inkluderar ansvariga utgivare och rådgivare. På så sätt har annonsörerna ett mer kraftfullt skydd att luta sig mot i händelse av storm.

Större fokus på varumärkesbygge

Redan förra året slog ekonomiexperterna på stora trumman och förklarade att Sverige kommer gå in i en lågkonjunktur under 2023. Detta har stor inverkan på många företag, som i svåra tider tenderar att prioritera bort allt annat än konverteringar. Men detta menar tidningen Resumé kan vara en ineffektiv taktik. Oavsett hur mycket man väljer att fokusera på snabba konverteringar, och hur mycket än pengarna måste in, så kommer det inte gå vägen varje gång. Detta talar för att fler företag kommer upptäcka värdet av varumärkesbygge även i kristider. När det råder svåra tider tenderar de starkaste varumärkena att tillhöra de som går bäst. Därför lär många företag eftersöka långa samarbeten och ambassadörskap när de hoppar på influencer marketing-vågen.