En internetpenetration på 22 procent av befolkningen imponerar inte på oss i Västvärlden, men en förväntad ökning med 237 procent på bara fyra år, det slår det mesta vi varit med om. Detta är verkligheten i Indien, där de breda folklagren nu går in i internet-åldern, utan att passera datorn och läsplattan.
Flera indiska e-handelssajter tänker idag inte bara “mobile-first”, utan snarare “mobile-only”. Det gäller t ex mode-sajten Myntra, där man numera bara kan handla via mobil-appen. Flipkart, en av de största e-handelsaktörerna i landet, får 70-75 procent av sin trafik från mobiler. E-handeln är det som driver utvecklingen och redan nästa år förväntas handeln via mobiler gå om handeln från datorer.
Utvecklingen hjälps rejält på traven av inhemska lurar, utvecklade för att passa både nät, användare och plånbok i det myllrande landet. Micromax t ex, redan den tionde största smartphonetillverkaren i världen, har en modell för bara 30 USD!